Monday 25 February 2013

hello out there!

hellohellohello ! wahh berhabuk bersawang berlalang sume ade kat blog usang ku ini. patut la asyik kene perlii je ngan adikku, nani. sorryy bukan niat di hati tak nak update tapi yelah. byk bende yang mncemburui like masa yg singkat, malas, nafsu tdo jadi tak dapek la then nak tulis blog smpailah Alhamdulillah diberi kekuatan jugak finally today. o yeah !

tapi reason yang paling tepat is sebab aku baru je lepas deactivate fb (sebab ttbe dapat syndrome tak boleh lepaskan fb even seminit utk sesuatu yang lebih pnting like study, basuh baju etc xtau la knape.padahal bukannye ade notification pon.just like, tak tau la ttbe jadi sibok je nak tgk fb org yang obviously tak bg pape paedah langsung pon kat aku jadi utk elakkan terus hanyut dlm syndrome ni, bek aku deactivate terus.kan?

so because of this is my 1st entry after about a year ago, jadi aku tak berape nak ada idea nak tulis ape. just sukacita la utk aku kongsi sdikit sbnyk dari halakah yang aku Alhamdulillah digerakkan hati untuk join tadi.

It is about pengampunan Allah terhadap hambanya which is we ourselves. yes, Allah sntiasa mnjanjikan keampunan untuk kita stiap kali kita mohon ampun. everytime kite mohon ampun, Allah akn berkata kepada malaikat, "wahai malaikat, engkau mnjadi saksi bahawa Aku telah mngampunkan dosa hambaku itu".then kite ulang balik dosa tu, then kita mohon ampun, n kita sndiri tau Allah akan ampunkan lagi then kita buat lagi..

tapi kawan2, pernahkan anda terfikir, mngapa kita masih mngulangi kesilapan tu eventhough kite dah bertaubat?hurm.. ketahuilah kawan2. peringkat keampunan tu ada 3..

1.KEAMPUNAN KEINSAFAN
ini terjadi bila kita terbuat salah n kita rase sgt bersalah. n kita mintak ampun dgn Allah smpi mnngis2 teresak2.namunn esoknya, kita ulangi lagi kesilapan yang sama. n kita mintak ampun lagi  (just like what i always did). tapi sedarkah kita antara sbb2 kita still ulangi kesilapan tu is, hati kita yang dah sgt gelap.betapa gelapnya hati (kerana penuh dgn dosa) sehinggakan hidayah dan keampunan Allah masih tak dapat menembusi hati ? astaghfirullahalazim sama2lah muhasabah diri n mohon hidayah dr Allah.

2.KEAMPUNAN HIDAYAH
kita dah bertaubat. n dah berjaya tinggalkan dosa tu. for ex, kita selalu solat lambat n etc. and after kita betul2 bertaubat tu, Alhamdulillah kita dah berjaya sntiasa solat awal, mngaji, solat sunat etc. BUT, once kita terhanyut kembali ke dalam tampuk kehidupan kita yang lama, (solat lambat), ketahuilah Allah sgt terguris ngan kite.kenape kawan2? sebab.. Allah dan pilih kita untuk beri hidayahNya (yes. bukan kpd sume org Allah beri hidayahnya).Allah dah tunjuk kat kita, "this is the right way wahai hambaKu" tapi kita senang2 je mnsia2kannya..kawan2, kalau Alhamdulillah kita diberi hidayah ( ttbe terasa diri rajin n senang je utk beribadah n tinggalkan yang buruk), bersyukurlah dan jagalah hidayah itu sebaiknya kerana kita adalah insan2 yang terpilih utk terima hidayah tu. sepatutnya kita rasa beruntung sgt sbb Allah bg kita peluang untuk lebih dekat denganNya. jgn sampai one day, Allah kecewa dgn kita n finally kita jauh dgn hidayah Allah. nauzubillah. kerana hidayah itu sahajalah yang dapat bimbing kite utk sentiasa berada atas jalan yang lurus di dunia ni.



3.KEAMPUNAN RAHMAT
keampunan ini, mngikut sesetengah pendapat, hanya diperoleh oleh Saidina Umar ra. iaitu  beliau sntiasa mnyesal di atas dosanya menanam anak perempuannya hidup2 ketika sblm memeluk islam. bukan hanya teringat ketika hening malam yang sunyi, bukan hanya mnysal ketika di atas sejadah, tapi perasaan mnyesal itu sntiasa dirasai stiap detik dalam hidupnya. dan inilah tahap keampunan yang kita perlu sntiasa berusaha memperolehinya iaitu rase mnyesal, mohon taubat yang sbnar2nya, dan berazam akan mninggalkannya.seperti yang ada tertulis di majalah solusi,

"tanda taubat diterima, hati sudah tawar utk mngulangi dosa"


mudah2an bermanfaat utk smua walaupun sy ni bukanlah seorang penulis yang baik.okay guys. n harap if ada pape kekurangn or kesilapan bolehla ditegur. actually byk lagi bende yang nak aku story sepanjang ketidakhirauan aku terhadap blog ni. but its already 1am so i got to stop here. gudnite kawan2. Aslmlkm :)



4 comments:

Maryam Hanani Abdul Razak said...

this is just great. please ijah plis write more isk3.hang la solusi online aku :(

MiSs iiMa said...

oh wow this is just great. sian nani leh bc solusi online setahun sekali ja

Maryam Hanani Abdul Razak said...

haha

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)